Een samenspel van zintuigen

Zoals zovelen leer ik mijn leerlingen vanaf het begin aan om op het gehoor te spelen. Liedjes leren ze eerst zingen en daarna naspelen, ze mogen zelf improviseren met ritme en/of toonhoogte. Stukjes die ze van notenschrift leren, spelen ze eerst van blad om direct uit het hoofd te herhalen wat ze net gespeeld hebben.

Niet iedereen kan even gemakkelijk op het gehoor of uit het hoofd spelen. Lees verder Een samenspel van zintuigen

Lees maar, er staat niet wat er staat

Ik had een keer een leerling op proefles. Ze was ergens in de dertig, had in haar tienerjaren langdurig fluitlessen gehad, maar was daar in haar studietijd mee gestopt. Nu wilde ze het fluitspelen weer oppakken. Ze had een etude van Gariboldi uitgekozen om voor mij voor te spelen. Wat direct opviel, was dat ze heel mechanisch speelde. Ze las de noten en speelde ze. Dat was het. Lees verder Lees maar, er staat niet wat er staat

Niet oefenen

Leerlingen die niet studeren: ik ken geen docent die daar niet mee te maken krijgt. Je komt ze tegen in allerlei varianten. De leerling die uitvoerig begint te vertellen over school, in de hoop de lestijd te verkorten. De leerling die regelmatig afzegt, telkens met een andere reden, maar wel telkens op het laatste moment. Lees verder Niet oefenen

Fluitdocent